1- 20190905 - Eerste weekend, eerste blog.

8 september 2019 - Minoh, Japan

Het duurde even, maar hier is ie dan. Van de andere kant van de wereld een verslag van een botte Hollander in het chique Japan.

Het eerste weekend was in Hotel Diamond in Naniwa-Ku of Tennoji-Kun of Abeno-Ku of Nishinari-Ku. Ik weet niet zo goed waar het bij hoort, het ligt er precies tussenin.. Blijkbaar ligt dit hotel in de slechtste buurt van Osaka en dat was aan alles te zien. Veel daklozen die van alles onder plassen (bosjes, voordeuren tot aan letterlijk op straat z'n broek naar beneden en plassen), lage kwaliteit huizen en overal grote bergen afval op straat. Toch zijn de mensen hier erg vriendelijke en behulpzaam. Ik was verdwaalt om mij heen aan het kijken, opzoek naar mijn hotel, toen iemand aanbood met mij mee te wandelen naar het hotel wat ik niet kon vinden. Erg fijn.

In mijn hotel aangekomen kon ik mijn kamer betreden, zie hier de King suite van Majesteit Jansen:

IMG_5866

De naam van het hotel doet het bed eer aan, die is inderdaad zo hard als diamant.... Gelukkig ligt alles lekker na een vlucht van 11 uur, 35 uur niet slapen en een milde jetlag. Slapen lukte dus wel. Meerdere malen per dag zelfs. Ochtend/vroege middag activiteit, slapen, eten en weer verder slapen. Voornamelijk wat gewandeld en rond gekeken. Dan kom je straten tegen zoals dit:

IMG_5871

In de buurt van mijn hotel stond een hoge toren, wel 95 meter hoog was ie. Ik heb er een foto van gemaakt toen het donker was:

IMG_5909

Onder deze toren heb ik takoyaki  gegeten. Dat is een soort poffertje, maar dan helemaal rond en gevuld met octopus met saus erover. Heel erg lekker.

Voor 800 yen kon ik helemaal naar boven in Tsutenkaku tower en beetje over de stad turen. Kom je binnen en OVERAL staan dingen te koop. Er is een looppad van ongeveer 2/3 persoon breed, de rest is gevuld met schappen met snoep en t-shirts en pennen en instant ramen en wat wel niet.. Een tijdje friemelen en ik ben bij de kassa van de attractie, betaal en mag opgepropt in een lift naar verdieping 2. Hier is hetzelfde pad te vinden, alleen wat andere producten zijn hier te koop. Hon-der-den van die automaten waar je een munt in stopt, aan een knop draait en er een balletje met speelgoed uitkrijgt. Zo ver als het oog kan zien. Door dit labyrint moet men zich weten te oriënteren voordat zij zich waardig mogen noemen om naar de top van de toren te mogen. Mocht je bij dit selecte groepje terecht komen, mag je weer opgekropt in een lift naar de bovenste verdieping, zoals uitverkorenen dat doen, blijkbaar.

De test was het waard, ondanks de bewolking is het uitzicht is fenomenaal:

IMG_5877

Osaka is groot. Op google maps lijkt het grofweg 60 km in noordelijke richting en 40 km in verticale richting. Huizen zo ver het zicht reikt. Tsutenkaku toren is redelijk centraal gelegen in Osaka, dit uitzicht was in alle richtingen hetzelfde. Nutteloze feitjes: als je de complete prefectuur Osaka neemt, wonen er 20 miljoen mensen, meer dan in Nederland waar er slechts 17 miljoen wonen. De mensdichtheid in Osaka is 12DUIZEND mens/vierkante kilometer en Nederland = 411 mens/vierkant kilometer. Maar dit is natuurlijk geen eerlijke vergelijking. Nederlanders zijn een stuk groter! Laten we voor beide landen aannemen dat de man:vrouw verdeling 1:1 is, dan is de gemiddelde lengte van Japan 1,6 m en van Nederland 1.74, wat een ratio geeft van 1,6/1,74 = 0.92. Nu nemen we Nederland dus als maatstaf, dus vermenigvuldigen we de Osakaanse mensdichtheid met deze ratio, zodat we uitkomen op 12.000*0.92 = 11.040 mens/vierkante kilometer. Hmmmm, dit pakte niet helemaal uit zoals ik wilde. Nog steeds een groot verschil...

Anyways, in de toren zijn er twee fotografen die van alles aan het gillen zijn terwijl ze een foto van je maken terwijl jij aan iemands voeten zit, het enige wat ik versta is BILLIKEEEEEEEN!!!! Billen? Volgens mij zijn het toch echt voeten, maar goed #taalbarière..

IMG_5884

Dan begint de reis naar beneden. Gewoon de lift weer pakken toch? Neenee. Eerst een trap naar een verdieping lager en lekker een half uur in de rij staan. Huh, waar komen al deze mensen vandaan? Die zag ik hierboven toch niet rondlopen? Die waren waarschijnlijk even snel als ik een verdieping naar beneden afgedwaald. Heftige party music pompt door de speakers. Overal plaatjes van een of andere geanimeerde vrouw. Ze is ook levensgroot uitgeprint. Mannen staan in de rij om onder bepaalde hoeken foto's van deze schaars geklede, papieren dame te maken... Deze toren is een en al verwarring en sensatie. 10/10 would recommend.

Goed, verder veel van mijn maaltijden gegeten in kleine toko's. Veel goed eten voor weinig geld.  Blijkbaar is het goedkoper om hier uit eten te gaan, dan om zelf eten te bereiden. Denk dat ik niet lang nodig heb om hieraan te wennen eigenlijk.

1. Nel Van Gameren:
    17 september 2019
    Jeetje, bij het zien van je derde blog, zie ik, dat ik nummer 1 niet had gelezen. Wat stom. Je schrijft echt leuk Loek, heb een beetje het gevoel dat ik erbij ben. Leuke foto’s ook.
    Hoop nog veel blogs van je je lezen.